Thursday, November 6, 2008

Indonesia Sedang Menggamitku Datang

Kalau nak bercerita tentang INDONESIA kasi kat aku, sehari semalam aku buleh bercerita. Dari kehidupan selepas Tsunami di Aceh hinggalah keunikan pantai di Pulau Lombok sebuah pulau bersebelahan dengan Pulau Bali.
Kalau buku-buku bacaan ku juga banyak yang diterbitkan oleh negara ini. Kenapa Indonesia? Begitu banyak alasan yang boleh aku beri. Pergilah kesana sendiri anda akan tahu apa yang istimewanya dengan negara ini. Disini akan ku ceritakan serba sedikit pengalaman ku di tanah tumpah datuk moyangku ini.
Kali ini aku memilih Medan sebagai lokasi pertama ceritaku. Medan sebuah destinasi utama pilihanku kalau ke Indonesia. Selain aku memiliki saudara rapat disana ia akan memanggilku untuk datang setiap tiga bulan. Dibumi ini aku pernah sekali jatuh cinta, sesuatu yang sampai kehari ini membuatkan aku terawang-awang tanpa tujuan. Mungkin? Cinta yang tak kesampaian rasaku.
Memiliki populasi yang hampir sama dengan kota metropolitan Kuala Lumpur, Medan bagai menjanjikan satu kesibukan yang maha luar biasa. Anda boleh memilih pelbagai cara untuk ke Medan. Melalui penerbangan terus Kuala Lumpur - Medan, Penang - Medan dan Ipoh - Medan, dengan menggunakan beberapa syarikat penerbangan utama negara MAS dan Air Asia juga penerbangan-penerbangan Indonesia seperti Lions Air, Jentayu Air dan lain-lain. Selain itu anda boleh juga memilih jalan laut dari pelabuhan Penang yang akan tiba terus ke pelabuhan Medan iaitu Belawan atau dari Pelabuhan Klang menuju ke Pelabuhan Tanjung Balai yang anda harus menaiki Bas atau keretapi menuju ke Bandar Medan. Pilih sahaja transpotasi anda. Kalau aku pasti aku lebih memilih penerbangan Air Asia yang lebih ekonomi. Harga tiket boleh didapati semurah RM 260 sehingga RM 450 mengikut waktu tempahan anda. Jika anda dari Penang agak mudah anda mendapat tiket yang murah.
Kota Medan, jika mereka yang tidak suka akan kesibukan pasti membencinya, kehidupan yang tidak pernah sunyi pada waktu apapun. Tapi keunikan pada kotanya tetap terserlah dengan menjanjikan seribu rahsia. Anda mahu saya bercerita tentang apa? Siangnya atau Malamnya. Medan seperti kota-kota lain di Indonesia memiliki limpahan shoping-shoping complex dengan menjanjikan satu pengalaman berbelanja yang tidak terbayang dari segi berharganya wang ringgit. Di sini anda boleh mendapat kasut lelaki semurah RM 30, atau kasut buatan tangan yang hanya bernilai RM 50. Belum lagi aku bercerita tentang sandal ku yang berjenama yang hanya ku beli dengan harga RM 40 dan harga sebenarnya RM 250. Original ! mestilah, siap ada sijil lagi. korang ingat buat belakang rumah. Tapi kena pandai memilihlah. Silap pilih nahas.
Di Medan juga anda boleh melanjutkan perjalanan ke Danau Toba iaitu Danau yang terbesar didunia, kira-kira 5 jam perjalanan dari kota Medan. Manakala Brastagi yang merupakan salah satu kawasan peranginan tanah tinggi di Sumatera Utara hanya terletak kira-kira 2 jam perjalanan. Tempat-tempat ini adalah tempat yang wajib anda jejaki jika berada di Medan.
Bercakap tentang makan, aku lebih memilih untuk membicarakan tentang IKAN BAKAR Medan. Rasanya pergghhh nak bawak tido tu. Itu satu keistimewaan makanan Medan. Juga anda harus mencuba beberapa jenis Pizza di Pizza Hut yang pasti anda tidak akan jumpa jika di Malaysia. Kalau aku pasti akan memilih Pizza Black Pepper Chicken. Atau yang lebih exotic anda boleh mencuba pizza pisang. Berani try?
Setakat ini aku berhenti disini didalam tulisan yang akan datang aku harap aku dapat memberi lebih banyak info tentang Negara Indonesia. InsyaAllah gamitan Indonesia itu takkan pernah hilang dari hatiku..... Thanks for giving me time to know you.

No comments:

Post a Comment