Saturday, November 8, 2008

Meniti Petang di Bukit kayu Hitam

7 Nov 08, Bukit Kayu Hitam. Emmm dah banyak kali aku nak tulis tentang perjalanan aku ke Bukit Kayu Hitam dua hari lepas. Tak banyak yang boleh aku kongsi. Aku mulakan perjalanan kira-kira jam 1230 tengahari dari Alor Star. Perjalanan yang mengambil masa kira-kira 45 minit untuk aku tiba ke pekan Bukit Kayu Hitam. Perjalanan yang melalui Jitra, Changlun dan sebagainya. Aku sempat lah menunaikan solat jumaat ku di sebuah masjid dekat pintu masuk sempadan Malaysia Thai ni.

Kalau ditanya apa yang aku cari kat sini, aku pun tak tahu. bukan tak pernah sampai, tapi hati aku nak pergi juga petang ni. Manalah tau ada tempat2 yang aku belum try lagi. Dulu masa family aku sibuk gi Hatyai kami memang akan melalui pintu sempadan ni. Tempat bas berhenti sebelum masuk ke sempadan juga masih sama. Kalau dulu sebelum kami sekeluarga merubah hala percutian ke Indonesia kami memang selalu pergi ke Thailand. Kalau orang mesti salah anggap punye. Macam tu juga kalau pergi ke Medan mesti orang ingat nak cari Ayam. Tapi kami sekeluarga memang tak peduli itu semua, yang kami tahu kalau nak buat jahat dalam rumah sendiri pun boleh. Jadi pikirlah sendiri.

Aku masih ingat satu waktu kami sekeluarga memasuki sempadan Thai dipintu masuk Rantau Panjang, kami dikejutkan dengan satu pesta Thai yang kami sendiri tak tahu iaitu pesta air. Best tak best la habis mandi aku hari tu. Mandi bukan dengan air biasa tapi mandi dengan air batu. Tapi best la tengok satu bandar perang air dan bedak. Sampai polis pun ikut main. Kalau tengok polis masa tu tak rupa polis dah macam hantu kapur pun ada. Pesta ni dikenali sebagai Songkran Festival dan berlansung pada 13 - 15 April setiap tahun. Kalau nak rasa meriahnya pesta ni korang kena try sendiri. Aku dah rasa tapi masa tu lepas balik KL demam la seminggu. Mana taknya masa tu kena mandi dengan amoi-amoi sawadikap ni, seram sejuk aku. HEHEHEHE.

Berbalik dengan perjalanan aku ke Bukit Kayu Hitam, lepas Sembahyang aku pun mencari-cari Kedai untuk melapik perut. Kot-kot ada Pulut Ayam, masakan Thai yang paling aku geram, tapi sia-sia je harapan aku. Kalau kat padang Besar aku dah tahu kedai mana yang nak aku tuju. Tapi kat sini memang takde apa, senang kata. Jadi aku pun labuhkan punggung aku disatu gerai. Nasi Daging Merah satu, itu lah yang aku order, dengan harapan masakanya nanti ala-ala Thai la. Tapi alaaaa, boleh la nak alas perut. Kalau Nasi Daging Merah bagi aku yang paling best adalah di Pasar Basah Hatyai, tingkat atas. Aku kalau sampai sana mesti pergi gerai ni. Kalau kat Hatyai memang senang nak cari masakan Halal. Orang Islam bersepah. Jadi kalau korang pergi sana mesti perkena kat kedai ni ok. Lagi satu kat pasar ni korang boleh pekena nenas manis yang dorang potong kat situ untuk korang.
Aku mula ringankan perut tanya tukang masak kat kedai tu yang tempat mana aku ble pegi lagi kat sini. Dia kata cuba masuk pitnu sempadan pegi kompleks bebas cukai. Lepas tu aku start la kete aku menuju tempat yang diberitahu. Kena lalu imigresen tapi tunjuk KP je. Sesampai aku kat situ aku pun masuk le ke kompleks ni. Macam mall tapi bersaiz kecil. Dalamnya berhawa dingin. Aku mula la menilik satu-satu barang disitu. Mula-mula aku ke kedai coklat, mak aiii, ni kedai bebas cukai ke wajib cukai. Minggu lepas ketika di Langkawi aku sempat membeli coklat berjenama cadbury, (dairy milk snack, 250g). Harga disana 2 bungkus 250g RM 10, kat sini plak satu je RM 13.90. Tu yang aku terkejut tu. Barang-barang lain aku rasa pun mahal-mahal gak. Tapi ramai gak orang yang shopping tak ingat. Beli macam tak pernah shopping. Yang aku tahu barangan kaca ok sikit rasanya.
Kira-kira sejam, tak sampaipun sebenarnya, parking kat sini kena la singgit. Aku pun berpatah balik melalui pintu masuk Bukit Kayu Hitam. Kat Imigresen lepas, rupanya ada tol plak, cehhh kena RM 1.60. Kat Kastam aku kena bukak bonet. Macam aku ni penyeludup lak rasanya. Tapi takpela kastam tu jalankan tugas dia je, aku kasi tahu yang aku pegi tengok-tengok kat Kompleks Bebas Cukai dorang pun kasi aku lepas. Dengan rasa senang hatinya aku meluncurkan gen2 W**6850 terus menuju Alor Star.

Dalam perjalanan pulang sempat aku singgah di Changlun untuk membeli buah bali, 4 RM 10. Ala kecik-kecik je. Tapi manis dan lazat gak. Breakfast aku esok, hahahah.
Aku tiba lebih kurang jam 5 di Alor Star, bukan apa, sesampai di Jitra aku memilih untuk melalui jalan lama bukan jalan tol. Banyak juga tempat aku berhenti untuk meninjau kawasan. Sudah hampir empat bulan aku kat sini ni baru nak jelajah kawasan. Tapi takpe bak kata kawan aku kita kayuh pelan-pelan, Insya Allah sampai. Ok Adios, jumpa lagi di waktu yang lain. Kata orang luas pandangan luas pengetahuan, tapi bagi ku setiap yang aku lalui harus difikirkan kerana tanpa berfikir pengetahuan takkan berkembang menjadi pengalaman.

1 comment: