Saturday, November 29, 2008

Hujung Minggu di Kaki Gunung Jerai dan Alor Star Mall

Ni kali pertama aku buat posting dalam sehari dua kali. Aku pikir kalau aku bertangguh memang lambat lah lagi aku nak post ni. Hari ni aku meneruskan lagi pengembaraan aku di sekitar negeri Kedah ni dengan mengunjungi sebuah kawasan rehat yang terkenal iaitu Gunung Jerai. Gunung Jerai merupakan gunung yang tertinggi di semenanjung Malaysia dan yang kedua di Malaysia selepas Gunung Kinabalu. Ketinggiannya lebih kurang 1380 meter dari paras laut.
Aku memulakan perjalanan pagi ni pada jam 10 pagi bertemankan Atif yang juga warga negara Pakistan. Kaki gunung jerai ni terletak lebih kurang 40km dari bandar Alor Star. Jadi taklah jauh sangat cuma aku ikut jalan persekutuan banyak skit kete dan tak boleh bawak laju. Aku tiba di sini lebih kurang 45 minit perjalanan. Cuaca pagi ni hujan sedikit, tapi aku gagahkan jugak. Kaki Gunung Jerai yang aku maksudkan ni terletak di Daerah Yan.Setibanya aku di kaki gunung suasana memang agak sejuk pagi ni tapi ditambahkan lagi dengan hujan rintk-rintik dan yang palinng mengejutkan aku adalah kawasan yang dinamakan pusat rekreasi ini sunyi sepi tanpa pengunjung. Pada mulanya aku berfikir mungkin kerna cuaca hujan, tapi setelah aku selidiki bahwa sudah berbulan kawasan ini sunyi sepi kerana masalah tanah runtuh yang mengakibatkan pelancong tidak dibenarkan untuk naik keatas gunung. Cuma mereka yang mempunyai tugas rasmi dibenarkan naik keatas.
Aku sempat bertanya bila agaknya ia akan dibuka semula, seorang pemandu pelancong disitu berkata mungkin lagi 3 atau 4 bulan. Mangggaaaii lamanya. Jika segalanya ok korang boleh menggunakan khidmat membawa peloncong ke atas dengan hanya dikenakan caj seorang RM 10. Diatas ni dikatakan ada sebuah chalet yang boleh ditempah, dan kerana kejadian ini operasi chalet berkenaan terganggu. Pemandu pelancong disini juga berkata yang chalet atau motel ini sedang dinaik taraf ke hotel bertaraf 3 bintang. Maybe satu hari bila dah siap bolehlah aku pergi kot.
Selepas menginterview pemandu-pemandu pelancong lebih kurang aku dan Atif pu mengambil keputusan untuk berpatah semula ke Alor Star. Sebelum sampai ke kawasan rumah aku terlihat satu bangunan baru yang belum pernah kami terokai, iaitu Alor Star Mall. Kalau dengar dek orang Alor Star ni mau kena gelak, ye la dah hampir setengah tahun duduk sini belum jejak lagi di mall ni. kalau nak ikutkan mall ni hanya teletak tak sampai 2 kilometer dari rumah aku. Hahahaha.Alor Star mall ni aku boleh gambarkan seperti Alpha Angel Wangsa Maju. Best la jugak, yang penting kat sini ada cineplex. Aku dan Atif sempat juga tengok wayang kat sini cerita James Bond yang baru. Korang nak tau brape orang viewernye ada la dalam 15 orang tupun pasal ada satu Chinese family bawak anak beranak, kalau tak kosong la kot.
Lebih kurang jam 2 cerita tu pun habis aku pun hantar Atif pergi office jap dan aku pun sambunglah keenakan membantal dihujung minggu.
Oklah adioss buat masa ni, aku harap aku dapat cerita sikit tentang Medan lagi skali kat korang sebelum aku pergi kesana 3 haribulan ni. Yahoooo tiket dah beli. See u guys di post yang lain.

No comments:

Post a Comment